FANDOM

RW article HL1 article HL2 article P article P2 article

Templat:Needsimages

Doll2 Amaran! Rencana ini masih belum dibersihkan dengan standard yang tinggi kualiti, setiap Projek Pembersihan kami. Ia mungkin mengandungi kesilapan fakta dan tidak masuk akal, dan juga ejaan, tatabahasa dan struktur isu-isu, atau hanya masalah struktur. Budi bicara pembaca dinasihatkan sehingga penetapan dilakukan.

Anda boleh membantu membersihkan halaman ini dengan membetulkan ejaan dan tatabahasa, menghapuskan kesilapan fakta dan menulis semula bahagian untuk memastikan mereka jelas dan ringkas, dan bergerak beberapa elemen apabila sesuai.
Sila maklum kepada pentadbir sebelum memadam template ini.

Signcaution001a Amaran! Rencana ini mengandungi spoiler.

Ia mungkin merosakkan pengalaman permainan anda ketika pertama kali bermain permainan yang berkaitan. Baca risiko anda sendiri!

"Bersedia untuk akibat yang tidak dijangka."
G-Man[src]

Alam semesta Half-Life dan Portal, juga dikenali sebagai alam semesta Half-Life atau alam semesta Portal, adalah alam semesta sains fiksyen dicipta oleh Valve Corporation pada tahun 1998, dengan pengeluaran permainan video Half-Life pada platform PC. Ia diceritakan melalui empat lengkok cerita yang berkaitan, setiap berpunca daripada permainan: Half-Life, Half-Life 2, Portal, dan Portal 2.

Half-Life juga telah melahirkan sejak itu banyak modifikasi, pengembangan, dan sekuel, kebanyakan berada di alam semesta yang sama. Kebanyakan mereka telah dibangunkan oleh Valve; Walau bagaimanapun, tiga pengembangan Half-Life ini, Blue Shift, Opposing Force dan Decay dihasilkan oleh Gearbox Software.

Pada tahun 2005, Electronic Arts mengambil alih pengedaran siri Half-Life.

Sejak ansuran pertama, siri ini telah diperkenalkan kepada banyak konsol seperti PlayStation 2, PlayStation 3 dan Xbox 360, dan juga Mac. Bermula pada enjin GoldSrc, enjin Quake yang telah diubahsuai, siri ini kini berjalan pada enjin Source.

Protagonis bagi siri Half-Life adalah Gordon Freeman, bekas pekerja Black Mesa yang cuba melarikan diri dari Black Mesa berakhir dalam pekerjaannya oleh G-Man. Dalam perkembangan kanun dan sampingan, watak-watak dimainkan dipaparkan bukan Gordon Freeman, tetapi lebih kepada Koperal HECU dan seorang pengawal keselamatan, kedua-dua sebagai bersemangat seperti Gordon untuk membuat jalan mereka cari jalan keluar.

Dalam siri spin-off, termasuk Portal dan sekuelnya, Portal 2, protagonis utama, Chell, seorang subjek ujian, ditahan dalam Enrichment Center oleh Aperture Science bantuan komputer, yang dikendalikan oleh A.I. GLaDOS, antagonis utama dalam siri ini.

PlotSunting

Arka cerita Half-LifeSunting

Gordon head cover

Gordon Freeman, Protagonis utama dalam siri Half-Life.

Siri Half-Life bermula pada 200-, di Black Mesa Research Facility, dalam di bawah padang pasir New Mexico.[1] Gordon Freeman, seorang ahli fizik teori baru-baru ini bekerja[1] untuk Black Mesa, terlibat dalam eksperimen menganalisis yang pelik , kristal diketahui. Dalam perjalanan ke ruang ujian, dia melihat misteri dan membingungkan orang kerajaan memerhatikannya dari trem, dan sekali lagi dengan alasan bersungguh-sungguh dengan seorang saintis. Selepas terjerumus ke dalam sut HEV beliau., dua yang lain yang digunakan oleh Colette Green dan Gina Cross, dia membuat perjalanan ke makmal, bertemu beberapa rakan-saraf dalam perjalanan. Gina dan Colette ditugaskan oleh Dr. Keller dengan membantu dengan eksperimen dengan menyerahkan spesimen untuk Gordon. Dr. Rosenberg membantah menggunakan peralatan analisis luar keupayaan reka bentuk, tetapi dia diabaikan.

Di dalam, ruang silinder yang besar, ahli-ahli sains memastikan Gordon bahawa tiada apa yang akan berlaku, dan dia membuat perjalanan, dengan yakin, untuk flip suis. Di bawah beliau, Gina menyampaikan kristal tidak standard untuk aci penghantaran. Pada masa yang sama, Barney Calhoun adalah penetapan lif selepas tiba lima minit sebelum ini, lewat untuk bekerja.

Berfungsi, rod terowong melompat arus elektrik dari bahagian atas Anti-Mass Spectrometer kepada asas, memberi isyarat bahawa mesin adalah bersedia untuk memulakan. Spesimen bagi analisis ditarik balik ke dalam ruang di dalam kereta sorong itu. Gordon bermula percubaan dengan menolak kristal ke dalam rasuk. Tiba-tiba, kristal menyebabkan rosak teruk dalam peralatan, menyebabkan letupan dan kemusnahan di kawasan sekitarnya. Cuba yang terbaik untuk menutupnya, ahli-ahli sains di kawasan pemerhatian menjerit secara gila. Gordon entah bagaimana teleportasi daripada kemudahan itu ke sebuah dunia asing yang aneh, di mana beliau berhadapan dengan makhluk asing dan raksasa sama. Diselamatkan dari pemusnahan, buat masa ini, dia tidak mempunyai idea masalah kristal telah menyebabkan.

Apabila dia tiba kembali ke dalam kamar, adegan kemusnahan dan keganasan mengelilingi beliau. Anti-Mass Spectrometer, kini tergantung longgar pada engsel dan meletup setiap lima saat, telah teliti jatuh selain dan terletak di tingkat berkeping-keping. Salah satu daripada tiga ahli-ahli sains yang masih hidup, Eli Vance, membantu Gordon dalam perjalanan, tetapi tidak sebelum Gordon mempunyai peluang untuk melihat teleportasi asing dan ganjil dalam dan keluar dari mana. Nampaknya, seluruh negara lain di kemudahan itu, makhluk asing yang terdapat, dan menyerang ahli-ahli sains tanpa belas kasihan. Beberapa yang terselamat melarikan diri ke permukaan. Rosenberg kenalan Marin dan berada di belakang untuk bertemu dengan mereka semasa ketibaan. Cross dan Green kembali ke Keller.

Apabila Gordon berjalan keluar dari bilik dan bergerak di seluruh tempat membunuh pelbagai makhluk, dia melihat sebuah lif beliau telah diambil ke bawah sebelum ini, kini dengan pintu yang patah dan menjerit dari dalam. Satu lagi lif, ketika ini, yang ditetapkan oleh Barney selepas ia berfungsi pada satu ketika, jatuh menjunam ke tanah. Keretakan kemalangan kaca pada pintu dan dia kini boleh merangkak melalui tangga dalam aci seperti runtuhan di bawah mempunyai kononnya tiada yang terselamat. Selepas itu, dia mendapati linggis di dalam pintu, memegang bersama-sama. Barney kemudian mendapat semula kesedaran dalam keadaan terselamat dan melawan dalam perjalanan ke kawasan kemudahan terdekat meters klasifikasi. Dia mendapat tahu bahawa Rosenberg dan mangsa-mangsa lain yang berusaha untuk mencari jalan ke permukaan menggunakan teleportasi. Keller, Cross dan Green bekerja untuk mengelak air mata dimensi dan akhirnya menghalang yang kedua.

Perjalanan yang lebih jauh melalui kemudahan itu, Gordon mendapat tahu bahawa kuasa-kuasa HECU telah dipanggil untuk mengawal keadaan, bagaimanapun dengan cepat mendapati bahawa idea mereka pembendungan adalah untuk membunuh semua orang dan segala-galanya dalam Black Mesa. Dr. Rosenberg kemudiannya ditangkap diselamatkan oleh Barney kemudian dan dibawa ke makmal prototaip teleportation dengan ahli-ahli Black Mesa. Sementara itu, seorang pengawal keselamatan memberitahu Gordon bahawa dia adalah untuk mencapai Lambda Complex di semua kos, dan dalam perjalanan melancarkan satelit yang boleh digunakan untuk menutup perbalahan itu. Dia terus perjalanannya menggunakan sistem kereta api yang tidak digunakan di bawah Kemudahan. Pada akhir garisan, beliau melancarkan satelit yang diperlukan oleh pasukan Lambda untuk menutup jurang, yang telah ditubuhkan oleh Cross dan Green awal. Sebelum satelit itu boleh dilancarkan oleh kedua-dua, mereka telah terperangkap dalam refluks harmonik, teleporting mereka ke pelbagai lokasi sebelum dapat melarikan diri dengan Dr. Keller.

Ahli-ahli sains di makmal mengaktifkan teleporter yang boleh mengambil Barney ke planet asing untuk menentukan tempat di mana mereka boleh dihantar di luar kemudahan itu. Selepas pulang, beliau dimaklumkan bahawa bateri teleporter habis dan bahawa pasukan yang dihantar untuk mendapatkan sel kuasa baru telah hilang. Barney turun ke penjana kuasa kemudahan tersebut dan mendapat kuasa sel baru setelah tentera HECU menyerang kuasa-kuasa asing. Selepas membawa sel kuasa untuk mesin tersebut, kakitangan yang selebihnya masukkan ke portal di luar kemudahan itu setelah makmal itu dilanggar oleh HECU. Mereka menembak portal seperti Barney (yang terakhir untuk dimasukkan) di teleportkan, memecahkan mesin dan menyelamatkan mangsa.

Berterusan di sepanjang di permukaan, Gordon mencari pembunuh Black Ops, yang dibawa masuk selepas HECU berkali-kali gagal untuk melupuskan Freeman, namun mereka juga gagal untuk menghentikan dia. Beliau ditahan oleh HECU, di mana titik Barney teleport ke tempat kejadian melalui ralat dengan teleporter yang menghantar beliau melalui refluks harmonik. HECU cuba untuk melupuskan Gordon dalam pemadat sampah. Ini juga gagal, dan dia terjaga dalam masa untuk keluar dan mencari jalan keluar.

Barney akhirnya membuat jalan ke lokasi yang dimaksudkan di luar kemudahan itu, di mana mereka yang terselamat melarikan diri dalam syarikat SUV. Sementara itu, sebuah Osprey membawa Adrian Shephard dan askar rakan-rakan telah nahas selepas diserang oleh makhluk asing di udara. Selepas cenderung untuk oleh ahli sains, dia mendapat tahu bahawa Marin telah dilemahkan oleh alien dan bahawa mereka telah diarahkan untuk menarik diri. Dia berjalan untuk mencari sebuah tempat pemindahan, tetapi rancangannya hancur apabila G-Man menghantar kraf pemindahan tanpa dia. Beliau dan Marin lain-lain terkandas menavigasi melalui kemudahan itu, menghadapi Black Ops dalam perjalanan kerana menjadi mangsa.

Apabila Gordon mencapai ke Lambda Complex, dia diteleportkan ke planet asing, yang kini dikenali sebagai Xen, untuk membunuh makhluk yang bertanggungjawab untuk menyimpan perselisihan daripada penutup. Sebelum ia keluar pula, ahli sains memberikan kepadanya Modul Lompat Jauh yang boleh digunakan di Xen membuat lompatan yang diperlu. Pada masa ini, Adrian memasuki, yang masih hidup terakhir kumpulan Marin, dan secara ringkas melihat Gordon. Adrian memasuki portal yang berasingan, dia orang pertama dihantar ke Xen, kemudian ke bahagian kemudahan lain. Di bahagian lain, Adrian mendapati banyak Marin lain yang terkandas. Kerana dia cuba untuk berjuang ke satu pusat pemindahan, dia tidak boleh mendapatkan lalu akibat serangan oleh kedua-dua kuasa-kuasa Xen dan Black Ops. Adrian diberitahu oleh seorang pengawal keselamatan yang bom nuklear adalah untuk pergi, memusnahkan keseluruhan kereta. Beliau melumpuhkan bom dan bersambung untuk melarikan diri. Bom itu telah diaktifkan semula oleh G-Man secara rahsia.

Xen, dunia yang mustahil dengan pulau terapung, adalah lebih penuh dengan makhluk asing berbahaya daripada Black Mesa yang telah menjadi, dan Gordon pantas menuju ke sarang Nihilanth ini. Dalam perjalanan, dia terperangkap dalam pertempuran dengan Gonarch, yang dia menang. Seorang pengawal keselamatan memberitahu Adrian sesuatu yang besar datang melalui portal asing dalam kemudahan itu. Pada masa ini, Adrian mendapati cacing gen gergasi di portal yang telah memudahkan makhluk asing dan membunuh.

Nihilanth menyambut Gordon dengan ancamannya, dan menggunakan projektil kuning yang berkuasa untuk mengambil Gordon. Nasib baik, Gordon berjaya memusnahkannya dan keretakan mula menutup. Sebagai pudar kata-kata terakhir yang Nihilanth ini bergema dalam minda Freeman, G-Man membawa Gordon dan simpan dia di dalam stasis, selepas memberitahu bahawa dia telah ditawarkan pekerjaan. Setelah berjalan ke portal hijau, Gordon menerima tawarannya dan hilang dari muka bumi ini.

Kemudian, kemudahan itu dimusnahkan setelah Adrian melarikan diri dalam Osprey, di mana beliau telah dipindahkan oleh G-Man. G-Man mengasingkan dia di mana dia boleh beritahu sesiapa apa yang dilihatnya dan tidak boleh dirosakkan.

Kadang-kadang sebelum perjuangan Gordon dengan Nihilanth, dua Vortigaunts membunuh pelbagai Marin dan Black Ops untuk mengakses sebuah van yang mengandungi kristal oren digunakan untuk mesin-perselisihan menutup. Ini diperoleh bagi Nihilanth yang meledingkan mereka kembali ke Xen.

Ralat petik: Tag <ref> ada tetapi tag <references/> tidak disertakan