FANDOM

Rencana ini adalah mengenai protagonis utama Half-Life and Half-Life 2. Untuk pendahulunya, lihat Ivan the Space Biker.
Halflife2gfrender
Gordon Freeman
Maklumat biografi
Tempat tinggal

Seattle, WA, USA, Bumi[1]

Umur

27 (dari segi biologi)

Lahir

Antara 1973 dan 1982

Fungsi / Barang-barang
Pangkat/ Pekerjaan
Penaja

Dikelaskan

Senjata
Peralatan
Kenderaaan
Huraian fizikal
Spesies

Manusia

Jantina

Lelaki

Ketinggian

1.7 - 1.8 m [4]

Warna rambut
  • Kemerahan (HL)
  • Coklat rua(HL2)
Warna mata

Hijau

Kronologi dan maklumat politik
Era
Gabungan
Maklumat permainan
Suara oleh

Tiada

Dimodelkan
Pereka
Entiti / kod spawn
  • info_player_spawn (spawner)
  • pemain
 
"Lelaki yang kurang bercakap, bukan?"
Alyx Vance[src]

Dr. Gordon Freeman adalah protagonis utama dalam siri Half-Life. Beliau adalah seorang ahli fizik teori yang dipaksa untuk membela diri dan umat manusia terhadap makhluk asing bermusuhan dan musuh-musuh lain yang berikut dalam eksperimen yang silap. Dalam proses itu, dia menjadi wira perlawanan hampir legenda, akhirnya menjadi salah satu daripada pemimpin-pemimpin pemberontakan terhadap penceroboh makhluk asing.

BiografiSunting

Latar belakangSunting

Surat Gordon PS2

Surat penerimaan Freeman ke Black Mesa, yang ditulis 5 Mei 200-, kerana ia muncul di dalam manual arahan versi PlayStation 2 dalam Half-Life.

Berasal dari Seattle, Washington,[1] Freeman menyorokkan minat awal dalam fizik teori, seperti mekanik kuantum dan relativiti. Wira awal beliau adalah Albert Einstein, Stephen Hawking dan Richard Feynman.[6]

Beliau tidak mempunyai sebarang tanggungan[3] dan adalah graduan MIT, setelah memperoleh Ph.D. dalam fizik teori.[3] Tesis beliau bertajuk Observation of Einstein-Podolsky-Rosen Entanglement on Supraquantum Structures by Induction Through Nonlinear Transuranic Crystal of Extremely Long Wavelength (ELW) Pulse from Mode-Locked Source Array (kelakuan barangan besar {Supraquantum struktur} saudara dan berkaitan antara satu sama lain {tersangkut} selepas tempoh yang singkat {Mode-Dikunci} "panjang gelombang Pulse amat Long" oleh kesediaan {jajaran} kristal dengan nombor atom lebih besar daripada 92 {transuranic}, tanpa permulaan kuat fizikal hubungi dengan struktur berkenaan {Induksi}) (pada dasarnya mengenai teleportation perkara melalui penggunaan unsur-unsur yang sangat padat).[1]

Selepas menamatkan pengajian di MIT, Gordon bergerak ke Austria, dan berpegang pada satu siri eksperimen teleportasi dijalankan oleh Institut Eksperimen Fizik di Innsbruck. Akhirnya, dia menjadi kecewa dengan kadar perlahan penyelidikan teleportation dalam bidang akademik dan mula mencari pekerjaan di luar sektor pendidikan. Secara kebetulan, MIT mentor Freeman Dr. Isaac Kleiner mengambil alih jagaan projek penyelidikan pada, Kemudahan penyelidikan bersepadu milik kerajaan yang dikenali sebagai Black Mesa Research Facility dan menawarkan pekerjaan Freeman. Dia menerima, dengan harapan bahawa sekurang-kurangnya sebahagian daripada pembiayaan yang besar akan pergi ke arah aplikasi awam astrofizik dan pengkomputeran kuantum.[6]

Pada permulaan Half-Life (pada 16 Mei 200-), Gordon Freeman berusia 27 tahun,[2][3] dan telah bekerja, untuk seketika, di Black Mesa Research Facility di bawah "dikelaskan" pentadbiran menaja. Di sana, beliau memiliki kedudukan Penyelidik Bersekutu Tahap 3,[2] yang ditempatkan di Level 3 Dormitories di Black Mesa South Wing, bersendirian di dalam bilik 309.[2][7]

Beliau ditugaskan kepada jabatan Anomalous Bahan melakukan nuklear, subatom, dan penyelidikan kuantum. Walaupun setelah mendapat Ph.D. dari MIT berprestij, kerja-kerja makmal yang pemain itu sebenarnya berbuat Freeman (menekan butang dan menolak troli a) tidak memerlukan kepakaran intelektual sama sekali. Barney Calhoun mengusik masa ini di bahagian permulaan Half-Life 2, apabila Freeman melakukan sama "teknikal" Bantuan (menolak suis dan melampirkan plug jatuh kembali ke dalam soket). Barney kemudiannya bergurau bahawa pendidikan MIT Gordon "benar-benar membayar untuk dirinya sendiri."

Pada masa mereka di kemudahan itu, Freeman dan Calhoun akan bersaing antara satu sama lain untuk menjadi yang pertama untuk mendapatkan kunci Dr. Kleiner ini setiap kali dia mengurung mereka di pejabatnya di Black Mesa (nampaknya satu kejadian yang agak biasa) tanpa perlu cara konvensional.[8] Ini adalah dikatakan di mana Freeman belajar untuk menggunakan aci pengudaraan untuk menyusup masuk ke bilik dan bangunan. Sesungguhnya, Gordon dan Barney merangkak melalui pelbagai aci pengudaraan di Half-Life dan Half-Life: Blue Shift masing-masing.

PenampilanSunting

Gordon HL1 promo

Karya seni Freeman dari Half-Life asal

Half-LifeSunting

Pada 16 Mei, 200- pukul 08:47, Freeman bermula perjalanan dengan trem dari Level 3 Dormitories di Black Mesa. Beliau adalah 30 minit lewat. Tiba di jabatan Anomalous Materials, beliau dan pasukannya melakukan eksperimen ke atas sampel GG-3883 di Sector C Anti-Mass Spectrometer. Eksperimen masalah dan mencetuskan Resonance Cascade. Hasilnya, kontinum ruang-masa yang pecah, yang membolehkan bentuk hidup makhluk asing untuk memasuki kemudahan Black Mesa. Mereka segera mula membunuh mana-mana manusia, mereka dapat mencari.

RujukanSunting

  1. 1.0 1.1 1.2 Half-Life 2 Prima Guide
  2. 2.0 2.1 2.2 2.3 Half-Life
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 manual arahan Half-Life PlayStation 2
  4. Skala ketinggian dalam Half-Life 2
  5. 5.0 5.1 Half-Life 2: Raising the Bar
  6. 6.0 6.1 Half-Life Prima Guide
  7. Half-Life: Decay
  8. Half-Life 2: Episode One