FANDOM

F
RW article HL1 article Featured article logo

Templat:Platform

Rencana ini adalah mengenai the first game. Untuk siri keseluruhan, lihat Alam semesta Half-Life.
Half-Life
Half-Life
Pemaju

Valve

Tarikh keluaran
  • PC:

19 November 1998[1]

  • PlayStation 2:

14 November 2001[2]

Genre

Penembak diri-pertama

Mod

Pemain tunggal, berbilang pemain

Platform

Microsoft Windows, PlayStation 2, OS X, Linux, Sega Dreamcast (tidak diriliskan)

Kedudukan

ESRB: M (Matar)

Pengedaran

Sierra (sebelum ini), Electronic Arts, Steam

Keperluan sistem

500 MHz processor, 96 MB RAM, dan 16 MB video card

Input
Enjin

GoldSrc

Siri

Half-Life

Penulis

Marc Laidlaw

Komposer(s)
Permainan sebelumnya

Half-Life: Day One

Permainan seterusnya

Half-Life: Uplink

"Run. Think. Shoot. Live."
―Slogan Half-Life[src]

Half-Life, diolah sebagai HλLF-LIFE adalah adalah permainan video penembak diri-pertama sains fiksyen yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Valve. Pemain mengambil perspektif saintis Gordon Freeman. Direka pada mulanya untuk Microsoft Windows dan kemudiannya dibeli untuk platform lain seperti PS2 dan OS X, permainan menggunakan banyak versi enjin Quake yang diubahsuai, dipanggil GoldSrc.[1][3]

Watak-watakSunting

Musuh-musuhSunting

SenjataSunting

Ia terdapat empat belas senjata yang ada kepada pemain dalam kedua-dua pemain tunggal dan permainan berbilang. Banyak ulasan tentang Half-Life yang disebut fungsi yang menarik dan "kegunaan" semua senjata direka. Profil kerosakan setiap senjata adalah berbeza, perasaan tidak berlebihan atau terlalu kuat; masing-masing mempunyai kelebihan yang tertentu dalam keadaan yang sesuai. Senjata-senjata ialah:

  • Linggis: Sebuah senjata huru-hara yang mudah dengan banyak kelebihan, yang telah menjadi simbol ikonik Gordon Freeman dan siri Half-Life mempunyai keseluruhannya. Berguna untuk memecahkan objek dan memukul dengan menghampiri musuh seperti Headcrab.
  • Glock 17: Sebuah senjata julat yang paling asas. Tepat dan dengan purata kuasa berhenti, pistol 9mm ini adalah unik kerana ia boleh dipecat di bawah air. Isu standard dengan semua pengawal geselamatan Black Mesa, peluru sentiasa banyak. '(Jika HD Pack dipasang, senjata ini akan kelihatan seperti Beretta M9)'
  • .357 Magnum (Colt Python revolver): Paling kuat dan tepat dengan kadar api yang perlahan. Peluru juga agak terhad, namun ia sering akan membunuh mana-mana musuh sehingga Bullsquid dengan satu tembakan.
  • MP5: Sepenuhnya automatik dengan kuasa yang lemah berhenti dan ketepatan, tetapi kapasiti lelopak peluru dan kadar api yang tinggi. Dilengkapi dengan pelancar bom tangan. Isu standard dengan semua tentera HECU. Ia berkongsi peluru dengan Glock 17. Jika HD Pack dipasang, senjata ini akan kelihatan seperti M4.
  • SPAS-12: Kuat pada jarak yang dekat, tetapi mempunyai kadar api yang perlahan dan tambah nilai lama masa. Ia juga dilengkapi dengan keupayaan untuk menembak dua peluru pada satu masa, dengan itu membunuh musuh-musuh dengan lebih cepat. Dikeluarkan kepada askar HECU yang tertentu. Jika HD Pack dipasang, senjata ini mempunyai saham lipatan tertutup.
  • Crossbow: Satu-satunya senjata sniper dalam Half-Life. Peluru adalah sangat tepat tetapi bergerak perlahan, sehingga sukar untuk digunakan terhadap sasaran bergerak jauh atau cepat. Sama seperti Glock 17, ia boleh menembak di dalam air.
  • Hivehand: Juga dikenali sebagai "Hornet Gun". Senjata yang sama digunakan oleh Alien Grunt, senjata ini adalah makhluk yang hidup, yang muncul untuk menjadi larva sejenis (kerana ia tiada kaki). Menembak tebuan yang menyasarkan dan menjejaki musuh, senjata ini mempunyai masa tembakan yang singkat, dan juga kurang kuat. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kelebihan yang tak terhingga pengisian peluru. Juga boleh api tebuan langsung (walaupun tanpa keupayaan homing, tetapi yang agak meningkat kuasa berhenti).
  • RPG: Amat kuat, tetapi mesti dimuatkan semula selepas setiap tembakan. Api Ganti mengaktifkan / menyahaktifkan penglihatan laser; dengan penglihatan laser aktif, roket akan mengesan laser ke sasaran, menjadikannya berguna untuk mengambil jatuh helikopter dan kenderaan terbang atau musuh jarak jauh. Sama seperti Glock 17 dan Crossbow, ia boleh melepaskan air tetapi roket itu menjadi lebih perlahan.
  • Tau Cannon: Satu senjata eksperimen yang cepat menembak rasuk zarah tau yang mencerminkan dari permukaan jika memukul tidak langsung. Api menengah caj senjata sehingga api rasuk yang lebih kuat yang boleh menembusi dinding nipis dan menolak pengguna dalam arah yang bertentangan. Mundur tersebut sengaja dibesar-besarkan dalam berbilang jadi pemain boleh "Gauss melompat" sangat tinggi dan sampai ke kawasan tersembunyi atau melarikan diri lawan. Ciri ini mengangguk sengaja untuk "melompat roket" dalam Quake (yang tidak mungkin dalam Half-Life). Jika pistol itu disimpan dikenakan terlalu lama (kira-kira 10 saat), ia melebihkan dan pelepasan, merosakkan wielder, seperti yang diwakili sebelum diketahui oleh Gordon.
  • Gluon Gun: Ini senjata eksperimen, dinamakan oleh penciptanya, kebakaran daripada pancaran tenaga pekat yang mengganggu molekul sasaran itu sendiri. Ia kelihatan dan beroperasi sama dengan pek proton yang digunakan oleh watak-watak dalam filem Ghostbusters. Oleh kerana nama senjata dalaman, weapon_egon, ia juga dikenali sebagai pistol Egon itu; ini mungkin merujuk kepada watak Ghostbusters Egon Spengler.
  • Mk 2 Grenade: Bahan letupan lemparan, sama dengan kebanyakan bom tangan. Ia meletup selepas 5 saat dan boleh melantun dari dinding. Dikeluarkan kepada tentera HECU, bekalan sering dijumpai di depo bekalan.
  • Laser Tripmine: Sebuah bahan letupan tinggi periuk api-seperti peranti yang boleh dilampirkan kepada dinding. Ia terletak kira sama ada dengan merosakkan lombong atau dengan menyeberangi melalui laser "tripwire" dipancarkan daripadanya. Dalam berbilang pemain, ia boleh digunakan untuk membentuk langkah-langkah dengan melekatkannya pada dinding dalam fesyen tangga-suka, membentuk laluan untuk melompat ke atas.
  • Satchel Charge: Satu letupan kuat yang boleh dibuang jauh dan diletupkan dari jauh. Ia sering terhad dan sukar untuk mencari.
  • Snark: Makhluk asing yang agresif dan kecil yang boleh mengejar sasaran mereka dengan cepar, pestering dan menggigit, sehingga meletup selepas beberapa saat (atau jika tembakan). Jika mereka tidak dapat mencari sasaran bermusuhan, mereka akan berpaling pada pemain yang membezakan mereka longgar, menjadikan mereka, pada masa-masa, musuh-musuh.

Ralat petik: Tag <ref> ada tetapi tag <references/> tidak disertakan